Drodzy Państwo!
Zadziało sięXIV Przegląd Teatrów Na Dziedzińcu został oficjalnie rozpoczęty! Otwarcia dokonali: w imieniu Burmistrza miasta Jarosławia pana Marcina Nazarewicza pani Iwona Międlar, Elżbieta Śliwińska-Dąbrowska dyrektor JOKiS, Tomasz Wywrót dyrektor Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu, Agnieszka Wywrót i Agnieszka Rodzinka radne Rady Miasta Jarosławia, nasi teatralni Przyjaciele oraz oczywiście Paweł Sroka aktor, instruktor JOKiS. Dziękujemy za liczne przybycie, świadczy to o potrzebie takich kulturalnych inicjatyw. Nie byłoby teatru bez "ludzi teatru" aktorów, reżyserów, widowni, naszych partnerów.
link1
link2
link3
link4
Nasi teatralnie goście i ich spektakle:
Koniec i bomba - Teatr Walny/Kleszczele/
Reżyseria: Adam Walny
Spektakl zrealizowany w autorskiej technice marionetek łańcuchowych. Opowiada historię lądowania osób z innej planety na polskiej wsi, reakcje i postawy bohaterów w sytuacji końca świata. Który z bohaterów zostanie "wzięty do nieba"? Oto jest pytanie.
fot. Magda Dzienisz
Bez reszty - Teatr Ferment / Dębica/
Reżyseria, scenariusz: Dominika Migoń - Madura
Muzyka: Piotr Madura
Występują: Zuzanna Borowiec, Zuzanna Misiewicz, Kornelia Pych, Julia Sikora, Alicja Wojnarowska, Milena Wójcik
Spektakl "Bez reszty" traktuje o pieniądzach, materialnych wartościach, chęci nieustającego wzbogacenia się i wiecznym oszczędzaniu. O mamonie szmalu , kasie z przymrużeniem oka, na słodko gorzko.
Reżyseria: Robert Konowalik
Scenografia: Robert Konowalik
Bohater spektaklu nie przedstawia publiczności swojego życia, prezentuje utkane ze wspomnień, migotliwe przebłyski wydarzeń. Ulotne i nieokreślone. Zdradliwe. Zmącone przeżywanym cierpieniem. Nie wyjaśnia, ale też nie tłumaczy się. Swoją publiczność traktuje jako świadków, przed którymi boi się wystąpić a nawet odezwać, schowany za stołem, lalkami i barierą światła. „Zawsze byłem o samym sobie bardzo złego mniemania” - przypomni. Zachwycenie życiem i ludźmi ustępuje łagodnej - bo melancholijnej - rozpaczy. Słowa zostają niedopowiedziane, zaś historia, jak to zwykle u Hrabala bywało, stworzona została w miejscu stykania się zachowanej od zapomnienia przeszłości oraz literackiego zmyślenia.
Teatr Fieter - założony w 1991, jako formacja z pogranicza teatru lalek, realizuje spektakle oparte na tekstach autorów takich jak: Franz Kafka, Samuel Beckett, Fiodor Dostojewski, Ladislav Fuks, Harold Pinter, Arnold Wesker, William Shakespeare. W repertuarze pojawiają się również spektakle autorskie, w tym wypadku głównie komedie. W ostatnich latach coraz częściej sięga do swoich źródeł, po wypowiedzi oparte na teatrze lalek.
fot. archiwum Teatru Fieter
Spaghetti i Miecz- Teatr Kąt / Jarosław/
Reżyseria: Paweł Sroka
Obsada: Anna Duliban, Barbara Gembrowicz, Elżbieta Jamrozik, Małgorzata Majkut, Rafał Paśko, Milena Piejko, Paweł Sroka, Robert Głowacz, Marcin Mrozowicz, Joanna Rey Wiśniewska
Scenografia: Joanna Rey Wiśniewska & zespół
Muzyka: Wiktor Marut
Zapraszamy do słodkogorzkiej zabawy... "Spaghetti i miecz" Tadeusza Różewicza to dramat, nostalgia, śmiech skąpane w farsie sytuacji. Sztuka okazuje się trudna i prawie niemożliwa do wystawienia, brak jej jedności, ciągłości i przemian postaw bohaterów. Tu wszystko jest zastane i takie ma pozostać. W spektaklu chichoczemy cokolwiek złośliwie z naszych patriotycznych przerysowanych bohaterskich postaw, dziewiczych westchnień i megalomańskich pretensji wobec świata. Bawimy się narodowymi przywarami i postrzeganiem poprzez nie innych nacji.
Podążamy za autorem dramatu, jego zabawą słowną, zbitek i cytatów. Bawimy się często dość (nie) dobrze.
Fot. Krzysztof Peszko
Kieszenie pełne wspomnień - Latający Teatr Kantorowi / Rzeszów
Reżyseria: Joanna Gerigk
Muzyka: Piotr Madura
Występują : Monika Adamic, Karina Góra, Anna Jamrozek – Sowa, Monika Nitkiewicz – Mitrut, Grazyna Tabor, Przemysław Buksiński, Marcin Woszczewski
Wyobraź sobie, że wyjmujesz z szafy od lat nieużywany płaszcz i sięgasz ręką do kieszeni, albo otwierasz szufladę starej komody lub zaglądasz do stojącej na zakurzonej półce szkatułki... Co tam znajdziesz? Dawno zapomniane przedmioty, pamiątki z przeszłości, twojej lub twoich bliskich. Bliskich, których już nie ma, o których nie myślimy codziennie, ale kiedy dotykamy drewnianego konika na biegunach z oderwaną płozą, metalowej zardzewiałej puszki, czerwonego guzika uruchamiają się wspomnienia. I nic już nie powstrzyma tej lawiny, nie uciekniesz od anatomii zdarzeń, niepostrzeżenie wciągasz się w te opowieści, a one porywają cię w podróż pełną ciemnych zakamarków, miejsc, do których boisz się zajrzeć, bo po co rozdrapywać stare, dawno zagojone blizny. Ale okazuje się, że nie jesteś w tym sam, że każdy, kto słucha opowieści starych przedmiotów zna te historie, pamięta umysłem lub ciałem, ma je zapisane w genach... Co przyniesie ta wędrówka? Może pozwoli oswoić potwora spod łóżka, może zagoi to co niezagojone, może przypomni kogoś, o kim warto pamiętać. Każdy ma szansę na odszukanie, pogłaskanie, przytulenie czegoś co jest dla niego ważne. Może pojawi się refleksja skłaniająca do rozmowy, wybaczenia, opowiedzenia dzieciom o tym jak wtedy było, one chętnie dowiedzą się po co trzymamy w szafie starą brzytwę po dziadku, albo czym jest ten zasuszony korzonek w zakorkowanej fiolce...
fot. Sebastian Stankiewicz
Król umiera - Teatr Międzywierszami /Kraków/
(Eugène Ionesco)
Scenariusz i Reżyseria: Paweł Buszewicz
Występują: Kacper Bylica, Grzegorz Pawlikowski, Maria Buszewicz, Ewa Nawrocka, Gabriela Ocieczek, Justyna Sadczuk
„Król umiera” to tekst uniwersalny, ukazujący mechanizmy utraty kontroli nad własnym życiem, traktowanym jako indywidualne imperium. Dramat z ironicznym dystansem opowiada historię cywilizacji i marności ludzkich zabiegów o jej podtrzymanie.
Fot. J. Skupień
Rezerwujcie terminy
plakat: Paweł Sroka