VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów dRoBNY 2023 za nami 

To był cudowny weekend pełen fantastycznych spektakli, rozmów i spotkań. Mamy nadzieję, że oprócz naszych "drobnych" kuferków wieziecie ze sobą dobre wspomnienia z naszego "drobnego"

Oficjalnie ogłaszamy, że jury w składzie : Monika Siara -Bramora, Maciej Szukała, Konrad Żygadło po obejrzeniu 6 spektakli konkursowych postanowiło przyznać :
II NAGRODĘ dla Pawła Zieglera za świadomość podejmowanych tematów w spektaklu "Kaczmarek"
WYRÓŻNIENIE dla Tamary Yelchaninovej
za świadomość i plastykę ciała na scenie w spektaklu "Mięso"
WYRÓŻNIENIE dla pary aktorskiej Katarzyny Jaworskiej oraz Jarosława Ostrowskiego z Teatru Parabuch za umiejętne budowanie relacji, wdzięk sceniczny i czułość do tekstu w spektaklu "Staromodna komedia"
WYRÓŻNIENIE dla Magdaleny Budzyniak z Teatru A Quo za wyrazistą osobowość sceniczną w spektaklu "La Malcastree"
Ponadto Kapituła Teatru Kąt w składzie : Rafał Paśko , Barbara Gembrowicz, Anna Duliban, Lidka Wiśniewska przyznała " nagrodę drobną" dla :
Mikołaja Mankiewicza za wiarygodność, naturalność, i świadomość sceniczną w spektaklu " Wiesz pójdę z tobą" oraz Magdalenie Budzyniak z Teatru A Qua za magnetyzm wykreowanej postaci i prawdę sceniczną.
Nagrody zostały ufundowane przez Jarosławski Ośrodek Kultury i Sztuki.
GRATULUJEMY 









Do zobaczenia !
link do zdjęć kliknij
link do zdjęć kliknij
Kwalifikacje na VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów "dRoBNY”

Komisja Artystyczna po obejrzeniu 28 spektakli zgłoszonych na VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów "dRoBNY” postanowiła zakwalifikować do konkursu następujące teatry i twórców indywidualnych (kolejność przypadkowa):


"KACZMAREK" Kaczmarek to intymna opowieść o człowieku, którego życie rozgrywa się na tle wielkich wydarzeń historycznych XX wieku. Bohater opowiada swoją historię prawdziwie, nie oszczędzając widza. Niczego nie koloryzuje, nie ocenia, zmusza do wędrówki trudną drogą wyboru. , gdy wyboru tak naprawdę nie ma. Drogą wolności miedzy granicami, szlabanami, wojnami,. Drogą miłości do świata, który kochać tak trudno.

Spektakl o szaleństwie kobiety, która pracując w ochronce z dziećmi z upośledzeniami umysłowymi, sama dotarła do źródła szaleństwa, które wytrysnęło z jej wnętrza, na skutek traumatycznych doświadczeń z tymi dziećmi. Sugestywna gra aktorki i bardzo mocne, wyostrzone teksty nie pozostawiają żadnych złudzeń, że wymowa tego spektaklu wymierzona jest w system ubezwłasnowolniający jednostkę ludzką. Ten bardzo kobiecy spektakl ogląda się z wielkim przejęciem.
Fot na plakacie autorstwa Tomasza Pusiaka

"MIĘSO" Scenariusz spektaklu został poarty m.in. na nowozelandzkiej baśni, barokowej poezji hiszpańskiej (Francisco Gomez Quevvedo) i wiersza (Igora Siewierianina) "Villa mon Repos". Bohaterka monodramu przechodzi szereg transformacji, dążąc do odnalezienia swojej tożsamości i odrzucenia przyjętych norm ograniczających jej osobowość. Poddana presji kulturowej obrazu kobiecego piękna i brzydoty usiłuje zedrzeć z siebie maskę. Za sprawą zaklęć przywołuje mityczną postać Hine Nuli Te Po - Kobiety Nocy. Nie ruszając się z magnetycznego pola swojego mieszkania, uwięziona w świetle lampy, zatacza kręgi, podróżując do centrum nie znanego wcześniej świata baśni i symbolicznych znaczeń. Temat jakim jest ciało kobiece, poddane torturze przemyślnych zabiegów kosmetycznych oraz fizycznych nadużyć, staje się punktem wyjścia do snucia delikatnej i onirycznej nici opowieści. Przetaczające się obrazy ukazują liczne panoptikum dziwadeł i obrazy kolejnych przepoczwarzeń, aż do uzyskania ostatecznej formy nocnego motyla.

"Wiesz pójdę z tobą" Scenariusz monodramu oparty na książce Patricka Suskind'a "Historia pana Sommera ". Spektakl to pozorne spotkanie dwóch mężczyzn, których dzielą pokolenia ale jednak coś łączy. To historia o dorastaniu, samotności i zapatrzeniu na siebie, gubiąc po drodze drugiego człowieka. Zabawna momentami opowieść przeplata się z nostalgią i refleksją. Co łączy młodego chłopca ze starszym mężczyzną, łączy czy dzieli?

"Wychowana" Spektakl powstał na motywach powieści Marty Dzido "Matrioszka". Poruszane są w nim kwestie alkoholizmu w rodzinie oraz tego, jak często jesteśmy wychowywani do chowania się w cieniu, milczeniu i trwania w marazmie czynniki te mogą mocno odbijać się na funkcjonowaniu dziecka z syndromem DDA w dorosłym życiu. Czy da się uwolnić z tego błędnego koła? Czy przez całe życie trzeba tkwić w błędnym schemacie? Czy warto zderzyć się z nie zawsze łatwą i przyjemną dla nas rzeczywistością? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Lista rezerwowa:

Dziękujemy serdecznie za wszystkie zgłoszenia. Wybór był bardzo trudny, z uwagi na charakter festiwalu "dRoBNY" oraz ograniczenia czasowe i organizacyjne nie mogliśmy zaprosić więcej spektakli 

Gratulujemy wszystkim zakwalifikowanym i do zobaczenia w Jarosławiu na dRoBNYM”

JURY:
Monika Siara - Bramora
Urodzona w 1993 roku absolwentka Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczestniczka projektów dramatopisarskich takich jak Nowa Huta – moja miłość, Centrum Dramatu Najnowszego, Kapsuła Czasu, Nasz Głos. Jej teksty miały trzykrotne czytania w Laboratorium Dramatu Teatru Dramatycznego: "M. czyli historia, której poznać nie chcecie" (reż. Ewa Małecki, 2018 rok ), "Widok z mojego balkonu" (reż. Ewa Małecki, 2019 rok ) , "Uczynki godne łez (reż. Ewa Małecki, 2020 rok). Jej dramat "Widok z mojego balkonu" znalazł się w finale Gdańskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2018 roku. Tekst ten został zrealizowany również w ramach TEATROTEKI (reż. Ewa Małecki, 2019 rok ). Sztuka "Miss o zapachu dymu" została opublikowana w cyfrowej antologii Teatru Starego Nasz Głos, miała również swoje czytanie w ramach festiwalu Źródła Pamięci: Szajna - Grotowski - Kantor 2021 rok. W kwietniu 2022 roku jej sztuka "Matecznik" miała swoją premierę w Teatrze Przedmieście w Rzeszowie.
Konrad Żygadło
Absolwent 1 LO im. M. Kopernika w Jarosławiu ( 2013 r.). Ukończył Teatrologię na UJ w Krakowie (2016 r.) , a następnie Wydział Aktorski na Akademii Teatralnej w Warszawie (2021 r.) . Zdążył już współpracować z Teatrem Narodowym, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem WarSawy, Och-Teatrem oraz takimi reżyserami, jak m.in. Jan Englert, Piotr Ratajczak, Agata Duda Gracz, Igor Gorzkowski i Adam Sajnukiem. W 2022 r. został laureatem konkursu "Polowanie na motyle" i dołączył do sezonowego zespołu aktorskiego Teatru Ochoty. W kinie zadebiutował na IV roku studiów teatralnych rolą Daniela w filmie "Wszyscy moi przyjaciele nie żyją" Jana Belcla. Grał też m.in. w serialu "Papiery na szczęście" oraz "1670", który 13 grudnia będzie mieć premierę na Netflixie. We wrześniu zadebiutował w Teatrze Telewizji rolą Ubeka Strusińskiego w "Praskim Reytanie" Tomasza Drozdowicza. Regularnie współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, udziela się w dubbingu. Dziennikarz prezenter Radiowej Dwójki. prowadzi zajęcia teatralne w warszawskiej Brodway Musical School. Współzałożyciel Kolektywu twórczego "Kolejny Teatr", który w ramach rezydencji artystycznej w Teatrze Jaracza w Olsztynie zrealizował spektakl "Dziewczyna z Aloesem" na podstawie scenariusza Szymona Jachimka.
Maciej Szukała
Aktor Teatru Przedmieście od 2005 roku, pedagog animator kultury, reżyser. Od początku współtworzy niezależną scenę Teatru Przedmieście w Rzeszowie, zagrał w niemal wszystkich przedstawieniach teatru. Autor muzyki do spektakli teatralnych, gitarzysta, wokalista. Absolwent socjologii i pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Twórca i organizator festiwali teatralnych i wydarzeń artystycznych (między innymi: "Źródła pamięci, Szajna-Grotowski- Kantor " , Festiwal Teatralny "Buda Jarmarczna", Wieczory Literackie z Mistrzem Słowa, Podkarpacki Przegląd Piosenki Autorskiej "Autograf", Ogólnopolski Festiwal Teatralny "Afera"). Od 2011 roku prezes Galicyjskiego Towarzystwa Edukacyjnego "GATE" w Rzeszowie, koordynator projektów artystycznych. Instruktor młodzieżowych i dorosłych zespołów teatralnych: Teatr A'propos, Teatr Grymas oraz ATD im J.Żmudy w Stalowej Woli i Teatr Sioło w Rakszawie.
Fot na plakacie autorstwa Przemka Wiśniewskiego
Uwaga! W tym roku na VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów dRoBNY przyznana zostanie dodatkowa nagroda "drobna nagroda"
. A oto dwóch pierwszych członków Kapituły Nagrody Teatru KĄT "drobna nagroda".




Pierwsze spotkanie z amatorskim ruchem teatralnym miała w 2006 roku, w młodzieżowym teatrze PLASTER. W Teatrze Teatr Kąt od czterech lat, od dwóch lat w KĄCIK - Jarosławski Teatr Sztuk Drobnych . Pasje do poznawania przeszłości przekuła w dyplom z archeologii, a miłość do jej popularyzacji w edukację muzealną. Absolwentka Uniwersytetu Ludowego w Woli Sękowej, rekonstruktorka i miłośniczka gier bez prądu. Mama jedenastomiesięcznej Dagmary.

Mgr rachunkowości, absolwentka podyplomowych studiów pedagogicznych, instruktor fitness. Do południa (nie)poważna urzędniczka, po południu aktorka Teatr KĄT, miłośniczka natury, promotorka naturalnych metod wspierania zdrowia, konsultantka a także praktyk aromaterapii. Rękodzielniczka, autorka kostiumów teatralnych, królewskich strojów historycznych dla Orszaku Trzech Króli w Jarosławiu, twórczyni lalek terapeutycznych do gabinetów psychologicznych, pasjonatka sztuk walki i tańca. Dawno temu wokalistka zespołu Ad Rem, oraz niemieckiej grupy The Lemon Four. Barbara Gembrowicz & Anna Maria Duliban Kameralna Scena Młodych im.Izabelli Melińskiej VI Ogólnopolski Festiwal Teatrów dRoBNY
Foto by Krzysztof Peszko & Barbara Gembrowicz